KMKG

 

Carmentis

Resultaat

Buitenste lijkkist van een schrijver voor de goddelijke offerandes van de tempel van Amon
  • CollectieCollectie Egypte
  • InventarisnummerE.05879
  • ObjectnaamDoodskist
  • TitelBuitenste lijkkist van een schrijver voor de goddelijke offerandes van de tempel van Amon
  • CultuurEgyptisch
  • GeografieProductieplaats: Egypte (Afrika > Noord-Afrika)
    Vindplaats: Dayr al-Bahri (Afrika > Noord-Afrika > Egypte > Opper-Egypte (regio) > Qina (gouvernoraat))
  • Datering-1069 / -945
  • Periode21ste dynastie (Egypte > Derde tussenperiode)
  • MateriaalHout (Plantaardig)
  • TechniekGeschilderd op stucco (Algemene technieken > Beschildering)
  • AfmetingenLengte: 210 cm, Breedte: 98 cm, Hoogte: 79 cm
  • EigenaarMusées Royaux d'Art et d'Histoire / Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
  • Bestel foto's
Beschrijving
Gerelateerde objecten
Meer beelden

Buitenste lijkkist van een schrijver voor de goddelijke offerandes van de tempel van Amon
Bepleisterd en beschilderd hout
Derde Tussenperiode, 21ste dynastie (ca. 1069-945 v. Chr.)
Tweede cachette van Deir el-Bahari (Bab el-Gasoes)


Dit is de buitenste kist van het enige volledige ensemble uit de Tweede cachette van Deir el-Bahari dat door de Egyptische overheid aan het museum werd geschonken. Er horen nog een binnenkist (E.5885) en een mummieplank (E.5908) bij.
De naam van de overledene is niet meer leesbaar in de tekst aan de voetenzijde door de overschilderingen van de restaurateurs uit de 19de eeuw. Op de prachtige halskraag bevindt zich een rechthoekig pectoraal (borstsieraad). De scarabee in het midden rolt de ochtendzon voor zich uit. Links en rechts zit de zonnegod Re met de veer van de waarheid (Maät)in de hand.
Op de kuip, net onder het fries van Maät-veren en uraei (opgerichte cobra’s), , beloven de hiërogliefen dat de overledene mee mag in de zonnebark. Op de linkerzijwand slepen Anoebis (met jakhalskop) en vier andere goden (één met kop van een haas) de nachtelijke zonnebark met Re (met zonneschijf) en Thot (met ibiskop) voort tot bij een priester gekleed met het vel van een katachtige. Waarschijnlijk stelt die laatste de dode voor.

Het gat onder de kin toont waar het Osirisbaardje vroeger vastgepind zat. De typisch mannelijke vuisten zijn op dezelfde manier vastgemaakt. Bijzonder zijn ook de uitsteeksels aan het voeteneind van het deksel. Zij vergemakkelijkten het dragen.