KMKG

 

Carmentis

Resultaat

Mummieplank van een schrijver voor de goddelijke offerandes van de tempel van Amon
  • CollectieCollectie Egypte
  • InventarisnummerE.05908
  • ObjectnaamMummieplank
  • TitelMummieplank van een schrijver voor de goddelijke offerandes van de tempel van Amon
  • CultuurEgyptisch
  • GeografieProductieplaats: Egypte (Afrika > Noord-Afrika)
    Vindplaats: Dayr al-Bahri (Afrika > Noord-Afrika > Egypte > Opper-Egypte (regio) > Qina (gouvernoraat))
  • Datering-1069 / -945
  • Periode21ste dynastie (Egypte > Derde tussenperiode)
  • MateriaalHout (Plantaardig)
  • TechniekGeschilderd op stucco (Algemene technieken > Beschildering)
  • AfmetingenLengte: 172 cm, Breedte: 39 cm, Hoogte: 15 cm
  • EigenaarMusées Royaux d'Art et d'Histoire / Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
  • Bestel foto's
Beschrijving
Gerelateerde objecten

Mummieplank van een schrijver voor de goddelijke offerandes van de tempel van Amon
Bepleisterd en beschilderd hout
Derde Tussenperiode, 21ste dynastie (ca. 1069-945 v. Chr.)
Tweede cachette van Deir el-Bahari (Bab el-Gasoes)


Dit is de mummieplank van het enige volledige ensemble uit de 2de cachette van Deir el-Bahari dat door de Egyptische overheid aan het museum werd geschonken. Er horen nog een buitenkist (E.5879) en een binnenkist (E.5885) bij.

De overledene draagt een blauw met geel gestreepte pruik. Op de veelkleurige halskraag zijn vuisten bevestigd. Daaronder is het decor van de mummieplank opgebouwd rond twee scarabeeën tussen twee zittende Osirisfiguren. Met haar uitgespreide vleugels scheidt de hemelgodin Noet. de twee registers. De figuren werden gemodelleerd in pleister vooraleer ze werden beschilderd en afgewerkt met vernis. De onderkant van de benen toont aanbiddingsscènes voor Osiris, gespiegeld rond een tekstkolom met woorden van de dodengod.


Op de vraag hoe de overledene heette, biedt ook de mummieplank geen antwoord. De hiërogliefen in de centrale tekstkolom werden in het onderste deel – waar de naam vermeld zou zijn – spijtig genoeg volledig overschilderd in de 19de eeuw.